Information Chiudi Hello! We have detected English as your language preference. To change your preferred language, please choose a language using the dropdown.
-
Mostra questo messaggio
Vet inte om detta är något som berör någon här men from 2023 är Discogs vad jag förstår skyldiga att rapportera säljare som säljer för mer än 2000 EUR alternativt genomför fler än 30 försäljningar, till skatteverket.
Vet inte om det är pga av detta som Discogs nu kräver att man identifierar sig som Business or Hobby seller. Discogs har dock valt andra summor och antal försäljningar som identifikation här, som jag personligen tycker är mer rimliga.
https://discogs.mejorespelis.org/forum/thread/993187?page=1&message_id=10111117 -
Mostra questo messaggio
tror det är pga värdet ändrar sig beroende på land man bor i. -
Mostra questo messaggio
De har väl hittills bara inriktat sig på USA och de som säljer dit, texten är anad för US regler.
EU är väl näst på tur, antar att det är rätt mycket jobb med att fixa verifiering av personuppgifter för 27 olika länder. -
Mostra questo messaggio
Då kom mailet ang dac7, hur gör man ifall man inte har bolag?
Är det dags att sluta sälja på discogs? Kommer skatteverket bry sig? -
Mostra questo messaggio
Jag har inte fått något mail om DAC7, men jag är å andra sidan hobbysäljare, så det beror nog på det.
garmen
Kommer skatteverket bry sig?
Saxat från Skatteverket:
Inkomst av kapital
Om du vid enstaka tillfällen enbart säljer dina egna saker som du har haft för personligt bruk ska du skatta för vinsten från försäljningen som inkomst av kapital. Du har rätt att dra av inköpspriset från försäljningssumman för de saker du säljer. Om du inte känner till inköpspriset kan du i stället göra ett schablonavdrag med 25 procent av försäljningssumman.
Får du därefter en vinst har du dessutom rätt att göra ett grundavdrag på 50 000 kronor per år. Eftersom du får dra av 25 procent av försäljningssumman, kan du sälja personlig egendom för 66 666 kronor skattefritt varje år. Skulle du få en förlust när du drar bort inköpspriset från försäljningssumman är förlusten däremot inte avdragsgill när du säljer personliga tillgångar.
Inkomst av näringsverksamhet
Om du mer regelbundet köper in saker för att sälja dem vidare på olika loppisar och andra marknader så ska du skatta för inkomsten som inkomst av näringsverksamhet. Om du har näringsverksamhet är du som regel skyldig att redovisa moms.
Källa:
https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/loppmarknader.4.64a656d113f4c7597012517.html
När man som du har nästan 4000 skivor till salu så känns det inte så hobbyartat längre, men det beror väl också på totalförsäljningen över året såklart. -
Mostra questo messaggio
garmen
Då kom mailet ang dac7, hur gör man ifall man inte har bolag?
Är det dags att sluta sälja på discogs? Kommer skatteverket bry sig?
Jag fick också mailet häromdagen och avfärdade det först som phising, men inser nu att det är på riktigt.
Hur har du gått vidare? Jag är inte orolig för Skatteverket då mina belopp är blygsamma, säljer mest billiga singlar, men det blir ju fler än 30 transaktioner om året.
Men det går ju inte fylla i formuläret om man inte är företagare. Ska man tolka det att man som privatperson endast kan sälja 30 skivor om året? Kommer sluta med att man hittar andra kanaler för sin försäljning.
Överväger att ta bort alla lågpris-skivor och sikta på att bara sälja dyrare skivor här. Sen får man väl stänga ner "shoppen" för året när man nått 30 ordrar, men det vore ju sjukt tråkigt. -
Mostra questo messaggio
Lite min tanke också...hur gör man som privatperson? -
Mostra questo messaggio
bruket
Sen får man väl stänga ner "shoppen" för året när man nått 30 ordrar
Eller skapa dubblettkonton... 🙄 -
Mostra questo messaggio
Efter lite funderande skickade jag in mina uppgifter som om jag vore ett företag.
Stör mig verkligen på hur Discogs hanterat detta att man inte kan skicka in att man är säljande privatperson. Men jag tänker att det är Skatteverket och inte Discogs man ska övertyga, så det blir spännande att se vad som händer framöver. -
Mostra questo messaggio
Hur gjorde du ? regga du ditt personnummer ? -
Mostra questo messaggio
Japp angav personnummer där det frågades efter tax id eller liknande, kommer inte ihåg den exakta frågan.
Sen skickade jag in fram och baksida på mitt körkort. -
Mostra questo messaggio
Nån som har koll på om det bara skickas in sälj info för 2024 eller även allt man sålt för åren innan oxå? -
Mostra questo messaggio
Någon som fått deklarationen och sett om det har rapporterats? -
Mostra questo messaggio
Inget från Discogs - men Tradera hade rapporterat till skatteverket. -
Mostra questo messaggio
Hej alla
Är det någon som vet om avgifter och frakt räknas in i själva summan Discogs rapporterar in till skatteverket?
Accedi Devi effettuare l'accesso per poter scrivere.